Informace o nás

Organizované modelářství má v našem městě mnohaletou tradici. Modelklub Svitavy je spolek zaměřený na sportovně-modelářskou činnost a v jeho řadách najdete zkušené modeláře s mnoha mistrovskými tituly. Klub je také majitelem jednoho z nejkomplexnějších modelářských areálů v ČR, který je všeobecně znám jako Cihelna.

Hlavními zaměřeními našeho klubu jsou upoutané modely letadel a rádiem řízené modely aut. Ve spolupráci se Střediskem volného času funguje také náš modelářský kroužek pro mládež.

Každoročně pořádáme mnoho soutěží modelů letadel i aut včetně závodů mistrovství republiky a Světového poháru.

 

Historie našeho klubu

Na počátku padesátých let minulého století se Okresní výbor Svazarmu nalézal v prostorách staré radnice na náměstí Míru. Zde byla i modelářská klubovna – zázemí pro modeláře. Zde vedl modelářský kroužek pan Jaroslav Rybák. V době jeho prezenční vojenské služby převzal v roce 1952 vedení tohoto kroužku pan Jindřich Zrůstek. V těchto dobách navštěvoval jako jedno z mnoha dětí kroužek i Jindřich Samek.

Ve svém životopise uvádí, že počátky jeho modelářské práce začaly již v jeho 10 letech v tomto kroužku. Velký zlom ale nastal po návratu z vojenské základní služby, kde zaznamenával úspěchy na různých modelářských soutěžích.

Vedle již zmíněných Jaroslava Rybáka, Jindřich Zrůstka a Jindřicha Samka se mezi zakládající členy řadí pánové Josef Hovorka, Miroslav Šterc, Jan Melík, Jindřich Mahr, Vladimír Matal, František Trojan a další.

Psal se asi rok 1962, kdy se toto uskupení přimklo k bývalému Domu dětí a mládeže. Zde někteří vedli modelářskou drobotinu. Bylo zde i centrum, kde se všichni scházeli, aby pospolu modelařili, domlouvali se na akcích a také prožívali krásná modelářská léta. Dům dětí se nalézal v bývalé poštovně, kde se v minulosti přepřahali koně poštovních vozů; dům se nalézá na nynější T. G. Masaryka 19.

Okresní výbor Svazarmu byl ale záhy přestěhován do jiné části náměstí, kde se již prostor pro modeláře nenašel. Hledalo se řešení a našlo se. V roce 1973 se podařilo sehnat opravdovou klubovnu. Tam se daly složit i věci společné. Nacházela se v prostorách bývalé Trafiky, na nynější ulici T. G. Masaryka naproti Asijskému bistru či bývalé masně Rabbit.

Tato místnost sloužila také jako dílna, kde se scházeli zejména mladí členové klubu. Ti, ostatně to přetrvává i do dnešních dní, měli úplně jiné představy o uspořádání věcí ve své dílně, a tak to opravdu nebylo jednoduché. Věčný a nekonečný boj, který byl, je a určitě taky bude.

Do tohoto období se dá zařadit i další legendární akce pro děti a mládež. V roce 1972 byla uspořádána Soutěž draků pod názvem „Kdo výš, kdo dál“. Tato soutěž se uskutečňuje v dnešním Středisku volného času „Tramtáryje“ do dnešních let. Málokdo asi ví, kdy se odehrál 1. ročník této soutěže a kdo stál za jejím uspořádáním.

Rád bych uvedl, že v těchto letech se o děti starali hlavně Miroslav Šterc, Jindřich Mahr a Josef Hovorka.

Místnost bývalé trafiky byla příliš malá a usilovalo se o větší. To se podařilo díky tehdejšímu předsedovi MěNV Jaroslavu Pešlovi, kdy byl přidělen po dvou letech dům na Hradební ulici. Tento rodinný dům po r. 1968 sloužil jako skautská klubovna. Po zrušení Skautu připadl Svazu mládeže a poté byl předán modelářům.

Tento majetek byl poznamenán způsobem, který se jen těžko zdál slučitelný se svazáckými ideami – jak by se dalo tehdy napsat.  Stovky hodin práce modelářů a jejich drahých poloviček z něj opět vytvořily vhodné zázemí pro další činnost.

Nové dílny umožnily zahájit v září nový modelářský kroužek, vedoucími byli Miroslav Šterc a Josef Hovorka.

Před klubovnou na Hradební 2

Na podzim roku 1974 se začalo reálně pracovat na prosazení modelářského letiště v rámci Svazarmovského areálu. Tento areál vznikal v prostorách zrušené svitavské cihelny.

Velká akce v roce 1975 se také odehrála v budově okresního muzea, kde ve dnech 25. 2. – 9. 3. proběhla modelářská výstava. Výstavu navštívilo přes 1200 návštěvníků. Byly zde zastoupeny všechny modelářské odbornosti. Letečtí, lodní, raketoví, plastikoví ....

Bohužel tohle všechno zase na necelé dva roky. V roce 1976 čekalo modeláře další stěhování klubovny. Ta byla také na Hradební ulici, kterou již na mapách města nenaleznete. Ulice podlehla obchvatu náměstí a všechny domy tomuto plánu i realizaci padly za oběť. Klubovna se nalézala na úrovni bývalého Bowlingu AMD.

Po jednání s Městem Svitavy (MěNV) i se všemi složkami někdejšího svitavského Svazarmu byly pro spolkovou činnost nabídnuty prostory po zrušené cihelně.

Celý areál pak připadl Okresnímu výboru Svazarmu. Nyní, po rozpadu této organizace, zde nalezneme kynology, modeláře, automotoklub, radioklub; nástupnické organizace bývalého Svazarmu.

Tímto krokem mohla být zahájena činnost v nové klubovně na Hálkově ulici, č. 13, což je budova vpravo za hlavní branou do areálu.  Je to jedna z mála staveb, která zůstala po někdejší Cihelně. Psal se rok 1979 a bylo 5. prosince. To je asi ten den, kdy se začíná psát nová historie modelářů a vlastně vzniku nového sportoviště.

Druhou stavbou na území modelklubu je osamocená garáž, která sloužila v době provozu cihelny jako prostor pro parkování tažné drezíny na vozíky s cihlářskou hlínou; ta se těžila z okolních strání korečkovým rypadlem.

V nově získané garáži bylo umístěno nářadí i stroje a v průběhu soutěží, které zakrátko mohly v areálu probíhat, se garáž změnila na místo drobného občerstvení pro soutěžící. Přístup ke sportovišti byl brankou vedle dnešní ploché dráhy.

Po rozdělení pozemků mezi jednotlivé odbornosti začal v Cihelně budovatelský boom. Je ale nutné připomenout, že vše probíhalo jen vlastními silami s nemožností objednat si na to firmy, jak to známe dnes. Pomáhaly možnosti jednotlivých členů. Tisíce hodin stály za vznikem nejen u modelářů. Nezapomínejme také, že se stále jezdilo po víkendech na soutěže a pravidelně probíhaly kroužky mládeže vedené v DDM.

Jako první začali s terénními úpravami modeláři. Vybudovala se dráha pro upoutané modely. Později se začala budovat u sousedů plochá dráha a ostatní vybavení, které známe dnes.

S úrovní sportoviště rostly i soutěže. Zakrátko se zde mohly konat soutěže na celostátní úrovni a později i s mezinárodní účastí.

Asfaltuje se kruh...

... a je hotovo - je kde létat (v pozadí budova staré cihelny)

Dalším z mezníků bylo pořízení buněk a zaasfaltování plochy pro autíčka. Vstup byl přemístěn hned za kynology, kde je doposud.

Činnost se rozrostla o závody RC aut. Po asfaltu na namalované dráze se proháněla auta na spalovací motory i na elektriku.

Nemyslitelnou dominantou Cihelny je okrová vyhlídková věž. Ta se uvolnila v Pomezí. Kam s ní? Na Cihelnu. A tak byl vytvořen základ a 5. 5. 1988 přijel autojeřáb a tuto dominantu vztyčil a ukotvil.

Dnes neodmyslitelná dominanta

Brzy vyvstala potřeba vybudovat rozhodcovskou věž a také řídící věž pro závody RC aut. Stavět pokaždé věž z lešení se totiž ukázalo velmi nepraktické, nehledě k bezpečnosti závodníků.

A tak se začala stavba věže – malé klubovny, která všechny tyto požadavky splňovala. Zde již nastoupila odborná stavební firma Kolouch, která dodala 2 zedníky, zbytek opět brigádnicky. Byl vytvořen rozpis a všichni modeláři nastupovali v plánovaných termínech na stavbu. Každý podle svých možností v práci a ve svém volnu, jako přidavači zedníkům. Po dokončení opět úroveň sportoviště poskočila o jeden level výše.

Na sportovišti postupně ještě přibyly buňky s WC a sprchová buňka.

Co se týče výchovy mladé generace, ta nikdy nebyla přerušena. Již někdy od r. 1986 započala každoroční týdenní soustředění mladých modelářů. Nejdříve probíhala společně s modeláři z Ústí nad Orlicí na Dolní Dobrouče. Soustředění probíhala v úzké spolupráci s Domem dětí.

Protože dětí na letní soustředění nebylo mnoho, další soustředění již probíhala i s kroužkem programování, které při Domě dětí a mládeže vedl RNDr. Jiří Badal. Několik ročníků proběhlo nedaleko Svitav na Helvíkově.

Dům dětí a mládeže v Lanškrounské ulici

Jak čas plynul, vyvstala potřeba vybudování dalších prostor, klub se neustále rozrůstal. A tak se podařilo pomocí dotací SMČR a také bezúročnou půjčkou od Města Svitavy vybudovat klubovnu další, velkou, která poskytuje prostor pro činnost početnější modelářské populace.

Klubovna byla postavena, půjčka řádně navrácena. A v areálu se začínala uskutečňovat MČR, Světové poháry a další akce na vysoké sportovní úrovni.

Nová klubovna zlepšila zázemí pro činnost na letišti, a tak mohla být přijata nabídka od Svazu modelářů České republiky pořádat celonárodní letní soustředění pro talentované děti a mládež. Je určené pro upoutané modely.

Samozřejmě jako vše v našem životě nebylo tak jednoduché, jak bychom si přáli. Byly dny a období, kdy se dařilo lépe a někdy i hůře. Tím byl i rok 2015, kdy nás navždy opustil Jindřich Samek, který u všeho stál téměř od samého počátku. Kromě modelářských ocenění byl oceněn i Městem Svitavy, v roce 2001 byl vyhodnocen v anketě města jako Osobnost roku, v roce 2002 trenérem roku a roku 2003 sportovcem roku Města Svitavy.

Zakrátko odešel na věčnou pouť Vladislav Matal, pak přímo na modelářské soutěži Josef Hladký a netrvalo dlouho a loučili jsme se s Janem Melíkem.

Ale tradice a život na Cihelně se nezastavil. V únoru 2016 bylo na valné hromadě zvoleno nové vedení a historie Modelklubu tak může pokračovat dál.

Podařilo se sehnat finanční prostředky a začalo se s modernizací. WC buňka byla již za svou životností, a tak se v roce 2018 začalo s rekonstrukcí sociálního zařízení. Ta byla za pomoci grantu z Pardubického kraje a Města Svitavy na rekonstrukci elektroinstalace zdárně dokončena. V roce 2019 se podařilo získat grant Krajského úřadu na stavbu nové nástavby na rozhodcovské věži pro RC auta a grant Městského úřadu na dokončení rekonstrukce rozvodů elektřiny.

Další modernizace se chystá. Vzniká zde tak dílo, které bude moci hostit reprezentanty mnoha zemí jak na soutěžích upoutaných modelů, tak i RC aut mnoha kategorií. Lze si jen přát, aby dále Cihelna stále žila a prostor, který vzniká pro smysluplné využití volného času dětí, mládeže i dospělých stále vzkvétal.

sepsal Zdeněk Uher, fotografie z archivu Miroslavy Samkové